Čínske trhy vysielajú desivé správy o hospodárstve

0
47

Čínske trhy vysielajú desivé správy o hospodárstve 

Hlavný motor domácej spotreby v Číne mal zaistiť istú ochranu investorov na národnom trhu, pretože prejavy obchodnej vojny, pociťujú aj vývozcovia.

Teraz to tak ale nefunguje. To, čo za posledné týždne priťahuje pozornosť je zníženie domácej spotreby v druhej najväčšej ekonomike sveta. Oficiálne údaje naznačujú pokles maloobchodného predaja. Investori spozorneli ešte viac, keď najväčší čínsky výrobca alkoholu Kweichow Moutai Co. zaznamenal najmenší nárast zisku za posledné takmer tri roky.

Len Moutai stratil za šesť dní posledný mesiac 212 miliárd jüanov (30 miliárd dolárov) zo svojej trhovej hodnoty.  Spoločnostiam na voľnej nohe sa na trhu darilo ešte horšie. Index spotrebiteľského tovaru Shenzhen CSI 300 zaznamenal v októbri pokles o 22 %, čo z neho robí najhorší mesiac od hospodárskej krízy v roku 2008.

Dai Ming, manažér fondu v Hengsheng Asset Management Co. v Šanghaji je jedným z tých, ktorí sa snažia zachrániť čínsky spotrebiteľský trh. Na začiatku roku predal svoje portfólio z riskantných trhov, aby získal financie.

„Nenašli sme jasný dôvod, prečo sa výrazne zmenili kúpne návyky,“ hovorí Dai. Možné vysvetlenia sú:

  • Zvyšujúce sa ceny nehnuteľností a nájomného obmedzujú možnosť platiť za iné položky.
  • Kolaps v tzv. platforme na poskytovanie úverov zasahuje financie niektorých obyvateľov.
  • Pravdepodobný posun v dôvere spotrebiteľov, kvôli ktorej existujú nové kritéria vzhľadom na negatívne novinky obchodných vzťahov s USA.
  • Znaky správania spotrebiteľov sa stávajú sofistikovanejšie, spotrebitelia sú stále lepší vo vyhľadávaní výhodných nákupov.

Dai hovorí, že výnosy predaja Moutai, ktorý sa kvôli svojej cene často označuje ako luxusný darček, sú jasným dôkazom spomalenia spotrebiteľského rastu.  Ďalej hovorí, že ďalšia skúška bude v deň masových nákupov Single’s Day, ktoré ohlasuje čínsky obor špecializujúci sa na maloobchod a eshopy a nasledujúci výpredaj na konci roka.

Analytici z Bloomberg Intelligence sú stále opatrní s vyhliadkami na zisky počas Single’s Day, pretože dopyt v Čine po online nakupovaní bol v októbri pomerne slabý.

Nielen investori sa obávajú o čínskych spotrebiteľov. Predstavitelia sa tiež snažia podporiť dopyt aj napriek obchodnému napätiu, ktoré odsudzuje výrobu na najnižšiu úroveň od poklesu ekonomiky v rokoch 2015-2016.

Spomalenie trhu s automobilmi je hlavný dôvod tohtoročného spomalenia maloobchodného predaja, preto hlavný orgán hospodárskeho plánovania navrhuje znížiť daň z predaja áut na 5 % teda o polovicu, oznámil Bloomberg News.  Individuálne znižovanie dane s príjmu je tiež jedným z plánov.

Laura Wang, stretegička v oblasti akcií v Morgan Stanley v Hong Kongu predpokladá, že sa udeje niekoľko zmien. „Zatiaľ sa na to pozeráme ako na krátkodobé cyklické spomalenie a nie na dlhodobý pokles,“ povedala. Zlepšenie by malo nastať v prvom štvrťroku 2019.

Napriek tomu, Wang doporučuje uprednostniť teraz skôr materiály a energetické spoločnosti. „Neodporúčame pridávať sa k spotrebiteľnému tovaru širšieho záberu, ako sú napríklad autá alebo maloobchod,“ povedala.

Medzi spoločnosti, s ktorými treba byť opatrní patria:

  • Tsingtao Brewery Co., ktorí zaznamenali iba 0,4 % nárast predaja za tretí štvrťrok.
  • Midea Group Co., najväčší čínsky a svetový výrobca domácich spotrebičov oznámil tento týždeň, že ich príjem sa zvýšil len o 1 % v treťom štvrťroku namiesto predpovedaných 8,9 %.
  • SAIC Motor Corp Ltd., ktorí zaznamenali po prvýkrát medziročný pokles v predaji od tretieho štvrťroku v roku 2012.

Čínsky spotrebiteľský trh stratil vo štvrtok 302 miliárd dolárov zo svojej hodnoty z 12. júna, kedy odvetvia, ktoré sú na voľnej nohe a tie, ktoré obsahujú hlavné produkty dosiahli v indexe CSI 300 najvyššie hodnoty, podľa údajov z Bloombergu. Obe skupiny v piatok opäť nabrali na hodnote, rovnako ako všetky ostatné odvetvia v indexe CSI 300, po tom ako prezident Donald Trump požiadal svoj kabinet o návrh novej obchodnej zmluvy a následnom telefonáte s jeho náprotivkom Xi Jinping.

Napriek utajeným nepríjemným novinkám o obchodnej zmluve žijú Číňania v strachu.

„Za posledné desaťročie ľudia neboli tak pesimistickí. Dôvera spotrebiteľov je slabá, preto sa neodvažujú veľa míňať,“ povedal Jinghua Lin, analytik v Capital Securities Corp.  „Možno budeme musieť počkať do konca strednodobých volieb v Novembri na schôdzi G-20, na to aby sa zmenila všeobecná atmosféra,“ povedal Lin odvolávajúc sa na kongresové voľby na budúci týždeň v USA a následnom stretnutí Trumpa a Xi.

 

Zdroj: bloomberg, owallstreet